Tipsa en vän om denna sidan

Kalla fakta med känsla ger karisma

Kalla fakta och karisma kanske inte känns som ett radarpar men motsatserna attrahera varandra. Karisma är inte något som vi kan mäta eller som baserar sig på fakta. Det är vår känsla som styr om vi anser personen ha karisma. Retorik är att vädja till människors förnuft och känsla, att få med båda ger karisma. Att vädja till förnuftet med fakta är att komma närmare verkligheten och att vara konkret i sin kommunikation. Lyssnaren vill aldrig ha oklara budskap. Är du vag och otydlig ger du ett svagt intryck. Är du säker och tydlig ger du ett starkt intryck. När du inte har gått till botten med dina budskap blir det lätt att vaga ord tränger in. Som ett brev på posten tränger sig också de karismadödande ticsen in … eh, äh, och, liksom … när vi inte har våra fakta färdiga. Ofärdiga fakta blir till flummiga formuleringar. Här kommer två tankeväckande tips till klarare fakta:

1. Varning för vaga ord som generaliserar "Många", "Alla", "På ett ungefär", "Väldigt lite", "Kanske"
Hur många är det egentligen? Var modig, ta reda på hur många och vilka det gäller? Använd siffror eller specifika namn: 2/3 eller är det 8 av 10 eller gäller det Oskar, Tina och Karin? Hur många är det - använd kalla fakta. Är det verkligen "kanske", kan du precisera dig eller varför inte ta ett beslut om det här och nu.

2. Varning för fikonspråk, det vill säga ord som är svårbegripliga för din målgrupp
Ta inte för givet att alla vet vad t. ex. "placeboeffekt" betyder. Förklara i tre steg: 1. fikonord. 2. med kalla fakta. 3. skapa känsla med en förstärkning av en metafor, exempel el. jämförelse.
1. Säg först ordet: "placeboeffekt."
2. Definiera sedan ordet: "som tankens kraft, en förväntanskraft".
3. Förklara sedan vidare med ett språk som skapar en visuell bild: Det du inte vet är att din medicin endast är ett sockerpiller men du får ändå en starkt positiv effekt tack vare den kraft som finns i ditt undermedvetna - en förväntanskraft för vad pillret kan göra. Ord, begrepp och fikonspråk kan skapa milslånga avstånd mellan dig och lyssnaren. Om du vill göra dig förstådd, förmedla något som du vill få genomslag för skruva upp karisman och förklara dina fakta med känsla!

Veckans tips är skrivet av Nina Buchaus, vår retorikexpert.

Vill du få in mer karisma i din kommunikation?
Läs mer om vår utbildning Karisma i kommunikationen

Vill du att vi kontaktar dig?

Namn:*

Företag:*

Telefon:*

E-post:*

Blue line