Veckans tips från KeyCoaching:
3 tips för att undvika missförstånd och förebygga konflikter inför möten med samarbetspartners, kollegor och kunder från en annan kultur
1. Ta reda på värdegrunder i den kulturen som personen (personerna) i fråga kommer ifrån,
speciellt vad gäller:
a. kommunikation – är den direkt eller indirekt?
b. är det individualism eller kollektivism som präglar kulturen?
c. vilken syn på regler, tid och relationer som dominerar?
2. Var uppmärksam på detaljer under mötet: kroppsspråk, sättet att utrycka sig, pauser.
De ger dig den information som inte finns i orden och som kan signalera dig om dess riktiga innebörd.
3. Var öppen till det du inte förstår.
Tryck om och om igen på den Gröna knappen: ”Acceptans och nyfikenhet”. När du hör din inre röst som säger: ”Det här är konstigt!” så försök att i stället undersöka: ”Vilka tankar har personen (personerna) i fråga bakom det här?”
Veckans tips är skrivet av Inna Saxe, utbildare inom Interkulturell kommunikation. Läs mer om Inna Saxe här>>
Tipsa gärna någon som du tror skulle ha glädje och nytta av våra inspirationsbrev!